בני ערובה

הדולר צונח כבר זמן רב. גם האירו. עכשיו כבר גם הלירה סטרלינג ובכלל. פתאום השקל הוא המטבע החזק ביותר בעולם. פתאום העולם גילה את השקל.
הספקולנטים קונים היום שקלים. בערימות.

ומחר? מחר בעולם ישמעו בעולם ששווה לקנות דולרים. וכשבעולם יעברו לקנות דולרים הם ימכרו כמובן שקלים. בערימות.

אנחנו למעשה כלי משחק בידיים של הספוקלנטים. בני ערובה במשחק הכלכלה הגלובלית. סירה פעוטה עם מפרש שלא ניתן לסגור, בים סוער, לא יודעים לאן הרוח תשאינו, לא יכולים כמעט להשפיע על כיוון ההפלגה.

להחזיר את ההגבלות על המסחר במט"ח זה לא בא בחשבון. אבל הדולר הצונח בשילוב עם אינפלציה ש"מאיימת להרים ראש" זאת בעיה לא פשוטה. הנגיד כבר אובד עצות- אם יעלה את הריבית יחזק עוד יותר את השקל, אם יוריד את הריבית יסתכן בעלייה של האינפלציה. חוץ מהריבית, לנגיד אין כמעט כלים להתמודד עם המצב, קניית הדולרים על ידי בנק ישראל לא עוזרת לעת עתה.

על חשבון סיבוך הכלכלה שלנו, הספקולנטים ירוויחו הרבה כסף. מתישהו (אולי מחר ואולי בעוד חודש) תגיע נפילה, וכשהיא תגיע המעטים שימכרו ראשונים את השקלים שלהם ירוויחו כסף. בערימות. אבל לכל השאר הנפילה תהיה כואבת. לכל שאר המשקיעים בשקל מן החוץ. אבל גם לי ולך.


ולנושא אחר לגמרי. נתקלתי בדברים שאמר סטנלי פישר בועידת ישראל לעסקים לפני כחצי שנה: "הצמיחה בפועל מחלחלת לאוכלוסייה כולה". ובכן, חזרתי אל משה, שומר מחולון, כדי להבין לעומק את אופי החילחול:

אהלן משה, מה חדש?
עוד פעם אתה? מה עכשיו?

סטנלי פישר אומר שהצמיחה מחלחלת לכל שכבות האוכלוסיה
לא שמעתי על זה, מה יוצא לי מזה?

לא יודע, זה מה שבאתי לשאול אותך- מה יצא לך מזה?
לא יודע, פה שום דבר לא השתנה

מה זאת אומרת לא יודע, הרי סטנלי אמר!
תגיד לי מה אתה רוצה ממני? אולי תרד ממני כבר? קרציה.