על הפרהוד שמעת?

ביום ראשון יחול יום השנה ל"פרהוד" לפי התאריך הלועזי. אותי לא לימדו על הפרהוד בביה"ס, ואני בספק אם תלמידי ישראל היום לומדים על הפרהוד בביה"ס. למזלנו היום יש אינטרנט, ויש מי שיכתוב על הפרהוד באינטרנט (בעיקר באנגלית אם כבר שאלתם), לכן התקווה (שלי לפחות) היא שבניגוד לכל הגיון של "העולם הישן", בעתיד- המודעות לנושא תהיה גדולה יותר.

נקח לדוגמא את ההוצאה להורג של שפיק עדס. מדובר באירוע בסדר גודל ענק. אחד מעשירי עיראק, אדם ידוע ומקורב לשלטונות, מוצא להורג בתלייה על לא עוול בכפו רק בגלל שהוא יהודי. יש מי שטוענים שהמאורע הזה היה אחד מהגורמים העיקריים לריקון עיראק מיהודיה הרבים. ומה הדבר הכי מדהים בכל הסיפור הזה? שאף אחד בישראל לא מודע לעניין חוץ מהקהילה העיראקית.

הסיפורים של הקהילות המזרחיות "לא יוצאים החוצה", וזה לא מיוחד רק לקהילה העיראקית. אף אחד, למשל, לא יודע שהפתרון הסופי הגיע ללוב חוץ מהקהילה הלובית.

למה זה קורה? בגלל בורות.
בורות של כל מי שעוסק בחינוך בישראל בנוגע לתולדות המזרחים לפני עלייתם לארץ ישראל. אם לסמוך רק על מה שלימדו אותי כשהייתי בביה"ס, אחרי חורבן בית שני עברו כל יהודי העולם לאירופה וחיו שם חיי מסכנות בכובעים מחודדים עד שהקימו את מדינת ישראל.
אני לא מאמין שאם במשרד החינוך היו מכירים את הסיפורים הם היו מוציאים אותם בזדון מתוכנית הלימודים, אבל אני מודה שמפעם לפעם חולפת המחשבה הזאת בראשי. אולי כן? אולי במשרד החינוך חושבים שההסטוריה של קהילות מזרח אירופה חשובה יותר? או אולי ההסטוריה של קהילות אשכנז?
אני מקווה שלא.

עוד בנושא:
הנכבה היהודית
הפליטים שנשכחו (סרט)
שער פתח דודי, רבי שלמה אבן גבירול

קישורים חיצוניים:
הללויה עם נברא - פיוט שנכתב והושר על ידי ניצולי מחנה הריכוז 'ג'אדו', בעת הצלתם מן ההשמדה וחזרתם לבתיהם עם תום המלחמה.