טלויזיה: האח הגדול, העונה הראשונה

האח הגדול, העונה הראשונה. לכאורה, סתם עוד תוכנית טלויזיה. כששמעתי על התוכנית בפעם הראשונה, אני מודה, הייתי בטוח שאת הדבר הזה אני לא הולך לראות. אבל ראיתי. למה? כי הויכוח הציבורי, מחוץ ל"בית האח הגדול", היה מרתק.

אנשים חדשים הגיעו לטלויזיה. אנשים שלא הופיעו בטלויזיה מעולם, אולי רק מציצים מאחורי כתפו של איזה מרואיין. התגובות להופעתם על המסך היו כמובן קשות, אבל לא כי הם הופיעו בטלויזיה- אלא בגלל שהם בכלל קיימים.

יוסי ועינב למשפחת בובליל הם הסיפור הגדול של "האח הגדול". ההצבעה לטובת דמות זאת או אחרת בתוכנית היתה מושפעת בעיקר מהיחס ליוסי ועינב.
או שאהבו אותם או ששנאו. מי שאהב אותם הצביע להם, ומי ששנא אותם הצביע לשפרה קורנפלד. בסופו של דבר, שפרה זכתה.


הפרידמנים נגד הבובלילים ולהיפך

פְרִידְמַןº תו"ז (מאשקלונית) 1, מי שרואה בתרבותו והתנהגותו כתרבות גבוהה לעומת האחרים ובשל כך נוטה לריחוק ולניכור, מתנשא, מתייפייף. 2, חנון, לפלף. - [פְרִידְמַנִית, פְרִידְמַנִים] • פרידמן מתº, פרידמן שאין לו תקנה, פרידמן גמור

בעקבות התוכנית הצליחה המילה "פרידמן" לצאת מתחומי אשקלון. גם הבובלילים. בעצם, הבובלילים מעולם לא היו תחומים באשקלון בלבד- הרי יש בובלילים בכל מקום בארץ. יותר מזה, גם מבלי להעזר בשירותי הלמ"ס, אני בטוח שרוב העם היושב בציון הוא בובלילי. אבל מי הם בכלל הבובלילים?

אז הנה תעודת זהות של משפחת בובליל:
מגורים: אשקלון.
משתתפים בתוכנית: האבא יוסי (קבלן), והבת עינב (מוכרת בחנות בגדים).
מנטליות: מזרחית.
מבטא: ליוסי יש מבטא תוניסאי.

פה בעצם שורש הויכוח שנוצר בעקבות התוכנית. ויכוח שחילק את הציבור הישראלי באופן גס ל"פרידמנים" ול"בובלילים": הויכוח על המנטליות המזרחית. אם אתם בובלילים, אז "מנטליות מזרחית" מתקשרת אצלכם לרגש, לחום, לחברמניות, לצחוק, להנאה וכד'. אם אתם פרידמנים אז "מנטליות מזרחית" מתקשרת אצלכם לנחיתות, חוסר תרבותיות, צעקנות, עילגות, כוחניות וכו' וכו' וכו'. אי לכך ובהתאם לזאת הטיעון העיקרי מהצד הפרידמני הוא די פשוט: מה פתאום מביאים אנשים עם מנטליות מזרחית לטלויזיה??


הזניה של התרבות

במהלך תקופת שידור התוכנית שחקני "דרמות טלויזיוניות", "סרטי איכות" ושחקני תאטרון הטיפו ש"האח הגדול" היא הורדה של התרבות לזנות. למה? כי באח הגדול משתתפת משפחת בובליל. הנה מה שהיה למשה איבגי לומר: "
היום כשדנים בכל פינה האם בובליל הוא גיבור תרבות? עצם השאלה - זו הורדת התרבות למקומות שאפילו הזונות לא נמצאות".
האמנם?? האם הסצנות הפורנוגרפיות (לא פחות) שנמצאות בכל סרט ישראלי מזן "סרטי האיכות", ושה"אמנים" כל כך אוהבים לשבח, היא לא הורדה של התרבות לזנות? והאם "תרבות" ה"כולם על כולם" התל-אביבית-בועתית צריכה להיות המודל שלנו רק כי זה כל מה שיש לאותם "אמנים" להציג לנו?

הרי אם חייזר היה נוחת על כדור הארץ רק כדי לראות את "סדרות האיכות" בטלויזיה הישראלית (או הצגות תאטרון או קולנוע ישראלי "איכותי") הוא היה מגיע למסקנות הבאות:
א. בישראל יש רק שתי ערים: "תל אביב" ו"השטחים הכבושים".
ב. יש רק שני סוגי אנשים בישראל: אשכנזים (שגרים בתל אביב) ומתנחלים (שגרים בשטחים הכבושים). האשכנזים הם הטובים.
ג. רוב האשכנזים הם הומואים, האשכנזים שלא- נמצאים במסיבת חילופי זוגות תמידית.

"אמנים" יקרים, יש לי חדשות אליכם: כל מה שאתם קוראים לו "תרבות" הוא מבחינתי לא יותר מזבל טהור. אני מעדיף לראות האח הגדול.


הבעיה עם המנטליות המזרחית

מתוך מייל ויראלי שהופץ לפני תוכנית הגמר של האח הגדול (בתוכנית הגמר השתתפו: יוסי, עינב, שפרה, איתי וליאון):

" הנושא: כולנו פרידמנים
בעוד מספר ימים יוכרע אחד הקרבות הטלוויזיוניים המרתקים של העת האחרונה וייבחר הזוכה בתכנית "האח הגדול".
רבות כבר דובר על התכנית, מכל זווית אפשרית ולא זו כוונתי. מטרתי היא רק לכוון זרקור ולהציע הצעה לסדר : בימים האחרונים אני מקשיבה לשיחות בין חברי ומכרי הרבים ומסתבר שכולם, אבל כולם, צופים, מתעניינים ובעיקר קצת אפעס... מודאגים.

מודאגים מהתופעה המכונה "הבובלילים". מיהם האנשים האלה , איך הם זכו למקום של כבוד בקדמת הבמה ובלב השיח הציבורי ומה מקומם בנוף האנושי בו אנו חיים ???

... נכון, נראה כאילו בעולמנו רווי הקונפליקטים האמיתיים והיום יום הפוליטי- מדיני זוהי רק בדיחה קצת חמצמצה שנתמתחת יותר מדיי וכבר מזמן לא מצחיקה אותנו. אבל אני מאמינה בכוחה של הטלוויזיה, אני רואה את ילדי בני ה- 9, וה- 7 יושבים מרותקים מול המרקע ולא מבינים האם יוסי בובליל גס הרוח, שזוכה לכל כך הרבה איזכורים ... הוא מודל לחיקוי ? ואם לא, איך ייתכן שהוא זוכה לכל כך הרבה חיקויים בכל זאת? ואיך ייתכן שמידי שבוע בוחר הקהל בבית להשאיר בלב ה"פריים" אותו ואת בתו ?

... הרי גם אם תנער את הדורבן חזק חזק, לא תמצא שום חן בבובליל, או בבתו העילגת והתגרנית .
אולי הפעם נשלח אס אם אס. מה איכפת לכם? השקל עלי! לא משנה מי ייבחר, הדודה שיפרה המעייפת, לאון האוחצ'ה ההיסטרית ,אפילו איתי החיוור ונטול האישיות, ממש לא משנה, רק תעשו טובה, שאלה לא יהיו הבובלילים. כי ממש לא בא לי להסתכל בעיניים של הילדים שלי ביום שאחרי ... שלחו אס אם אס אחד נגד הבובלילים ואולי , לשם שינוי, ננצח סוף סוף בקרב אחד קטן ולא חשוב
"


פרידמנים יקרים, בואו נחשוב לרגע, מה הבעיה עם יוסי בובליל? ויותר מזה מה הבעיה עם עינב בובליל?? הבעיה היא בראש שלכם. עצרתם פעם להקשיב למה שהם אומרים, או שהפסקתם להקשיב כבר בהתחלה כי זה מה שהאינסטינקטים מבוססי הסטריאוטיפים שלכם הורו לכם לעשות?
כמובן שהעובדה שהם נמצאים בתוכנית שמסווגת במילייה שלכם כ"תת רמה" לא עוזרת להם במיוחד אבל בכל זאת, אם הייתם מקשיבים, הייתם מגלים שיוסי בובליל בסך הכל שחקן שמשחק את המשחק שהחברה הישראלית לימדה אותו לשחק. ויותר מזה, אם הייתם מקשיבים, הייתם מגלים שעינב בובליל היא פשוט מקסימה (רוב הזמן).


יוסי בובליל, גיבור תרבות


יוסי בובליל - ההתערבות
יש מי שיאמר שיוסי בובליל הפסיד את תמיכת הקהל בגלל הוידוי שלו במהלך התוכנית, על שניסה לשכנע בחורה לשכב עם חבריו במסגרת התערבות. אני לא מסוגל להגן על מעשה כזה כי אותי אישית זה מגעיל, אבל צריך לזכור שזאת לא הפעם הראשונה שגבר מציע לאישה ששכב איתה הצעה שחורגת מגבולות הנורמה המונוגמית.
מה שמבחינתי הופך את זה למעשה שהוא לא פחות ממתועב, היא העובדה שזה היה בשביל לנצח בהתערבות. דחילק, יוסי. אפילו שניצחת בהתערבות רק בגלל שהצלחת לשכנע את החברים שלך שהיא הסכימה (למרות שהיא לא).

אבל אי אפשר להעלות את הנושא מבלי להזכיר ולו במילה את העובדה שהרבה צביעות עומדת מאחורי תקיפתו של יוסי בנושא הזה. כולם, למשל, יודעים שהבוהמה הישראלית תמיד היתה בהמית, אבל אף אחד לא מדבר על זה. מנהיגי המדינה, גנרלים בפועל או לשעבר, מובילי תרבות- כולם גיבורי תרבות למרות שהיו שוביניסטים, נצלנים, סוטים ופדופילים. הדבר מתועד יפה יפה בתמונות, סרטים וספרים וכשמישהו כבר מספר על המעשים שלהם אז זה תמיד מתקבל בסלחנות ובתחושת נוסטלגיה חמימה (ע"ע חומר טוב של יהונתן גפן). אבל יוסי בובליל? הוא פשוט מטרה קלה.


מחאת הדפוקים (התרפסות) וקפיטליזם חזירי

"האח הגדול" היא חגיגה של סגידה לכסף, לפרסום. "האח הגדול" היא עשירים שעושים כסף על גבם של מסמסי ארצנו, וצוחקים כל הדרך אל הבנק. אבל האם מישהו באמת דיבר על זה במהלך תקופת שידור התוכנית?

לא.

אפילו אלו שרואים בעצמם נושאי הדגל של המאבק בקפיטליזם החזירי לא דיברו על זה. אפילו נושאי הדגל של "המאבק המזרחי" היו עסוקים בהסתייגות מיוסי בובליל. כך, לדוגמא, במאמר "שפה ענייה, עוני השפה, תופעת בובליל ודיכוי
" ובדיון שהתפתח אחריו באתר "העוקץ", היה חשוב לנוכחים בעיקר להדגיש כמה שהם שונים מבובליל, כמה שהם בעצם פרידמנים וכמה שיוסי בובליל הוא תת רמה (למה? כי הנודות שלו פחות כחלחלים משלהם).

כולם היו עסוקים בלשאול איך לעזאזל מעז ארז בן- טולילה לשלוף את יוסי בובליל מהמחסן האפל באשקלון (אליו זרקו אותו בשנות החמישים) ועוד להציג אותו בשידור חי 24/7 כאילו שהוא באמת קיים.

אז תסלחו לי שאני לא מוכן לה
שתתף במשחק הזה. גם אני בובליל.

קישורים חיצוניים:
הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת