יקר להיות עני

להוציא נומרולוגיה למיניה ומיסטיקה מסוג כזה או אחר, כלכלה היא התחום היחיד שבו הצעדים המתמטיים תלויים בהשקפה ובפרשנות. נכון, אף כלכלן לא יטען ש- 3=1+1 (נכון??) אבל גם אף נומרולוג לא.

במהלך תקופת הגאות האחרונה הסבירו והבטיחו והבהירו לנו כוהני דת המטבע ("הכלכליסטים") שהצמיחה מחלחלת ותחלחל לשכבות החלשות. הבטיחו לנו שכשהעשירים יהיו מספיק עשירים, אז הם ירשו (בטוב ליבם) לעניים לשרת אותם ובתמורה הם יזרקו להם כמה גרושים. והכמה גרושים האלה הם- הם הצמיחה המחלחלת בכבודה ובעצמה!

הסיפור שהביא אותי לכתוב פה על החלחלה שלי מהחילחול הוא די פעוט. לפני כמה ימים ראיתי ידיעה לקונית בעיתון. באותיות של טל ומטר נכתב שמדד המחירים לצרכן בחודש פברואר ירד ב- 0.2%. אה מה מה, מסתבר שבפילוג לפי חמישונים, העליון נהנה מירידה של 0.4% והתחתון "נהנה" דווקא מעליה ב- 0.2%. רציתי לבדוק אם זה כך באופן שיטתי או שזה יצא בפוקס, ומשיטוט קצר באתר הלמ"ס מצאתי את לו"ח 4.7 - המדד לפי חמישונים. וכך גיליתי שלפחות בשנת 2007, ככל שהיית יותר עני כך עלות המחיה שלך עלתה יותר במהלך השנה. והאם הצמיחה הושיעה את אותם אלו ששייכים לחמישון התחתון (אך המכובד)?

ובכן, אהמ, אהמ, גבירותי ורבותי, בפעם הראשונה בתולדות "רחוק מהעין", אני גאה לארח כאן את משה, שומר מחולון, שהסכים לנסות לעזור לי לענות על השאלה הנ"ל, ובתוך כך אני מקווה שנוכל להבין קצת יותר מה טיבו וטבעו של החילחול המתהווה:

משה שלום

שלום טריגר

אני מבין שאתה שומר מחולון?
אני מעדיף את המונח מאבטח

אז מה, חילחלה אליך הצמיחה?
וואלה, לא יודע. מה אמרו בחדשות?

מה זאת אומרת לא יודע? בשנת 2007 היתה צמיחה של 5.3% ובחדשות אמרו שמחלחל! מה, העשירים לא זרקו לך כמה גרושים??
תראה אני עובד כאן כבר חמש שנים, ביום הראשון קיבלתי שכר מינימום והיום אני עדיין מקבל שכר מינימום

כמה זה יוצא בגרושים?
19.95 לשעה

הסתדרת אחי
חיים, אתה יודע..